PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z JĘZYKÓW OBCYCH
Przedmiotowy system oceniania jest zgodny z art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, 7. póżn. zm.); rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 83, póz. 562, Nr 130, poz. 906 i 907); rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i Słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U z 2O1Or. Nr 156. poz 1O46) oraz z wewnątrzszkolnym systemem oceniania w Zespole Szkół Ekonomicznych w Zielonej Górze.
I Umowa z uczniami:
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami wewnątrz szkolnego systemu oceniania.
2. Przedmiotem oceniania są zróżnicowane formy pracy uczniów.
3. Kryteria oceniania są znane każdemu uczniowi.
4. Sprawdziany i inne prace pisemne są obowiązkowe.
5. Jeżeli uczeń opuścił pracę pisemną, sprawdzian lub kartkówkę z przyczyn losowych, powinien napisać ją w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Nie zgłoszenie się ucznia i/lub nie napisanie pracy w wyznaczonym terminie jest równoważne z niezaliczeniem sprawdzianu. Fakt ten jest brany pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej.
6. Uczeń, który uzyskał z pracy pisemnej, sprawdzianu lub kartkówki ocenę niedostateczną, ma prawo do poprawienia tej oceny w ciągu 2 tygodni od momentu oddania prac przez nauczyciela. Poprawa odbywa się z zakresu materiału wyznaczonego na daną formę pisemną i może się od niej różnić formą i treścią.
7. Oceny inne niż niedostateczna mogą być poprawiane w okresie 1 tygodnia od jej otrzymania w terminie i formie wyznaczonej przez nauczyciela (zalecana forma ustna)
8. Odpowiedzi ustne mogą dotyczyć ostatnich 3 tematów lub zadanej partii materiału lub zagadnienia.
8. Nie można poprawiać ocen na tydzień przed klasyfikacją.
9. Uczeń ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia braku przygotowania do lekcji (nie dotyczy to wcześniej ustalonych sprawdzianów i zadań). Większa ilość nieprzygotowań do lekcji (wliczając w to brak zadań domowych) będzie brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej.
10. Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności.
II Poziomy wymagań
l. Ocena celująca -- uczeń opanował cały materiał programowy tak jak w wymaganiach na ocenę bardzo dobry oraz potrafi go stosować samodzielnie i w sytuacjach nietypowych;
2. Ocena bardzo dobra
- uczeń opanował cały materiał programowy na poziomie podstawowym i rozszerzonym
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych ;
- efektywnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji;
- stosuje aktywnie struktury leksykalno - gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych z zachowaniem zasad wymowy i intonacji; wykazuje się znajomością realiów krajów z danego kręgu kulturowego; w wypowiedziach ustnych potrafi przedstawiać, uzasadniać i bronić własnych opinii oraz komentować wypowiedzi innych osób;potrafi bez problemu podejmować różne role w procesie komunikacyjnym; potrafi prawidłowo stosować środki językowe adekwatne do ich funkcji komunikacyjnych;dokonuje analizy, syntezy i interpretacji przedstawionych faktów; w pełni rozumie sens materiału słuchanego i czytanego.
3. Ocena dobra
- uczeń opanował materiał na poziomie podstawowym, wykazuje tylko niewielkie braki w materiale na poziomie rozszerzonym; aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych ;
- korzysta z niektórych dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji; stosuje poprawnie struktury leksykalno-gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych z niewielkimi odstępstwami od zasad wymowy i intonacji;
- wykazuje się pewną znajomością realiów krajów z danego kręgu kulturowego;
- w wypowiedziach ustnych potrafi do pewnego stopnia przedstawiać, uzasadniać i bronić własnych opinii oraz komentować wypowiedzi innych osób;
- potrafi bez problemu podejmować różne role w procesie komunikacyjnym;
- potrafi prawidłowo stosować środki językowe adekwatne do ich funkcji komunikacyjnych; dokonuje analizy, syntezy i interpretacji przedstawionych faktów; rozumie sens materiału słuchanego i czytanego.
4. Ocena dostateczna
- uczeń opanował materiał na poziomie podstawowym;
stosuje niektóre struktury leksykalno - gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych z odstępstwami od zasad wymowy i intonacji;
- wykazuje się sporadyczną aktywnością na zajęciach;
- potrafi w miarę poprawnie stosować środki językowe adekwatne do ich funkcji komunikacyjnych;
- wykonuje ćwiczenia leksykalno - gramatyczne przy pomocy nauczyciela lub na bazie analogicznych przykładów;
- rozumie ogólny sens materiału słuchanego i czytanego;
- tylko do pewnego stopnia i przy użyciu nieskomplikowanych struktur potrafi uzyskiwać informacje i wskazówki oraz ich udzielać, negocjować, relacjonować wydarzenia.
5. Ocena dopuszczająca
- uczeń ma niewielkie braki w opanowaniu materiału na poziomie podstawowym, umożliwiające dalszą naukę języka;
- wykazuje się słabą aktywnością na zajęciach;
- wykonuje proste ćwiczenia leksykalno - gramatyczne przy pomocy nauczyciela lub na bazie analogicznych przykładów;
tylko w niewielkim stopniu i przy użyciu nieskomplikowanych struktur potrafi uzyskiwać informacje i wskazówki oraz ich udzielać, negocjować, relacjonować wydarzenia; tylko w nieznacznym stopniu rozumie ogólny sens materiału słuchanego i czytanego i potrafi oddzielić myśl główną od drugorzędnych;
6. Ocena niedostateczna
- uczeń wykazuje braki w opanowaniu materiału na poziomie podstawowym uniemożliwiające dalszą naukę języka;
- braki w wiadomościach są na tyle duże, iż nie rokują one nadziei na ich usunięcie, nawet w dłuższym okresie czasu i przy pomocy nauczyciela;
- nie rozumie ogólnego sensu materiału słuchanego i czytanego; nie potrafi sformułować prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych; nie jest w stanie wykonać ćwiczeń leksykalno - gramatycznych nawet na bazie analogicznych przykładów;
- wyraźny brak zainteresowania przedmiotem;
- nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na zajęciach;
-swoją postawą utrudnia lub też uniemożliwia pracę innym; odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela lub realizowanych przez grupę.
III Kryteria oceny:
1. Ocena odpowiedzi ustnej:
uczeń jest oceniany w ciągu semestru co najmniej raz; ustalając ocenę odpowiedzi ustnej brane są pod uwagę;
• poprawność językowa,
• biegłość wypowiedzi,
• poprawność wymowy i intonacji,
• treść i podejście do danego zagadnienia;
2. Ocena prac pisemnych:
sprawdziany lub testy ( średnio dwa razy w semestrze) po przerobieniu danej partii materiału;
sprawdzian zawiera zadania obejmujące poziom podstawowy i rozszerzony; - każda czynność wykonana poprawnie jest punktowana;
każdy test lub sprawdzian jest skonstruowany zgodnie z wymogami pomiaru dydaktycznego;
sprawdziany krótkie (kartkówki) są konstruowane i oceniane według tych samych zasad co dłuższe sprawdziany;
zadania domowe zadawane są regularnie i podlegają ocenie w zakresie aktywności ucznia.
Ustalając ocenę prac pisemnych brana jest pod uwagę następująca skala punktowa:
celujaca - 100% ogólnej ilości punktówbardzo dobra - 90% - 99% ogólnej ilości punktów
dobra -75% - 89% ogólnej ilości punktów
dostateczna - 55% - 74% ogólnej ilości punktów
dopuszczająca - 40% - 54% ogólnej ilości punktów
niedostateczna - 0% - 39% ogólnej ilości punktów
3. Ocenianie innych form aktywności uczniów:
aktywność na lekcji ( nieprawidłowe wykonanie ćwiczenie podlega ocenie);
praca w grupach i w parach (wkład i współudział);
aktywność pozalekcyjna ( przejście do następnego etapu w olimpiadach lub innych konkursach językowych itp.).
Ocenę semestralną i roczną wystawia nauczyciel prowadzący zajęcia w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych odpowiednio ją uzasadniając. Uczeń otrzymuje ocenę, której kryteria są najbliższe jego sprawdzonym osiągnięciom.
W przypadku uczniów którzy pomimo otrzymania oceny niedostatecznej z przedmiotu otrzymali promocję do klasy programowo wyższej wprowadzony zostaje obowiązek zaliczenia zakresu materiału i umiejętności do końca roku szkolnego. Warunkiem otrzymania promocji jest wykazanie przez ucznia chęci nadrobienia braków poprzez systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach wyrównawczych, oraz (zgodnie z harmonogramem ustalonym z nauczycielem) wykazanie się opanowaniem materiału i umiejętności.
4. Zapisy ocen w dzienniku elektronicznym.Wszystkie oceny są zapisywane na bieżąco w dzienniku elektronicznym przez prowadzącego zajęcia. Określenie wag poszczególnych ocen (lub ich brak) pozostaje w gestii prowadzącego zajęcia i zostaje podane do wiadomości uczniów. W przypadku poprawy danej oceny, ocena uzyskana pozostaje w dzienniku elektronicznym a ocenę poprawioną zapisuje się w nowej kolumnie. Ewentualna waga ocen dotyczy wówczas zarówno oceny uzyskanej jak i poprawionej.
IV Na koniec każdego roku Przedmiotowy System Oceniania jest ewaluowany a wnioski z ewaluacji stanowią podstawę do modyfikacji w roku następnym.
Opracowane przez nauczycieli j. angielskiego i niemieckiego